Vi bjuder på frakt för kaffelådor och beställningar över 500 kr | Annars 29 kr i frakt

FAQ - Kaffelåda

Hur fungerar era kaffelådor?

Vi har tre olika kaffelådor:

1. Kaffe rostat till brygg (pour-over eller immersion);

2. Kaffe rostat till espresso;

3. Ett kaffe rostat till brygg och ett kaffe rostat till espresso;

Våra kaffelådor skickas ut månadsvis med leverans av två eller tre olika spännande färskrostade kaffesorter från europeiska rosterier. Dessa är utvalda efter utmärkt kvalitet och hållbarhet.

Varje månad får du lära känna två nya rosterier och det vi anser är deras bästa kaffe för stunden.

Du kan välja att prenumerera eller köpa månadens kaffelåda styckvis. 

Prenumerationerna har ingen bindningstid, men om du skulle vilja ändra, pausa eller avsluta din prenumeration måste vi veta det innan den 25:e månaden innan. Dvs 5 dagar innan leverans.

Vi skickar ut lådorna den första veckan varje månad, oavsett om det är till prenumerationer eller engångs köp.

Hur mycket kostar era kaffelådor?

Oavsett om du beställer kaffelåda med brygg- eller espressokaffe, kostar lådorna samma. Pris för prenumeration är samma som för engångs köp.

  • Kostnaden för att få två olika påsar med 250g bönor var är 315 SEK (31,5 Euro).
  • Kostnaden för att få tre olika påsar med 250g bönor var är 450 SEK (45 Euro).

Vi bjuder på frakt för alla prenumerationer och kaffelådor, direkt till din brevlåda igenom Postnord i Sverige.

För övriga EU länder, en kostnad av 2,5 - 7 Euro tas ut för att täcka frakt. Kika Frakt sidan för mer info. 

Alla priser är inklusive moms.

Hur fungerar det med betalningen av prenumerationen?

Betalningen sker alltid i förskott för nästa månads kaffelåda.

När du beställer en prenumeration av oss betalar du för din första kaffeleverans med ditt betalkort. Samma transaktionen kommer sedan att ske från detta kort automatiskt varje månad och på det datum då du beställde din prenumeration. 

Ett exempel: Du beställer en prenumeration med två paket kaffe den 10:e januari. Summan du betalar nu för detta är 315 kr vilket du gör med ditt betalkort. Februaris kaffeleverans är nu betald och detta kaffe levereras till dig första veckan i februari. Den 10:e februari drar vi 315 kr från samma betalkort som du använde vid beställning. Du har denna gången betalt för mars månads kaffeleverans.

På detta sätt fortsätter betalningen månadsvis tills prenumerationen pausas eller avslutas ut av dig. Om vi säger att du skulle pausa din prenumeration en månad och du gör detta efter att vi utfört transaktionen och innan vi beställt ditt kaffe, kommer vi givetvis att återbetala dig för denna uteblivna kaffeleverans. 

Jag hade inga pengar på kortet det datum ni gjorde transaktionen?

Om transaktionen misslyckades kommer vi automatiskt att skicka en påminnelse till dig på mail för att sen testa på nytt dagen efter. Misslyckas även denna kommer ett tredje försök att göras dagen där på. Efter tredje misslyckat försök kommer prenumerationen på automatik att avlutas. 

Skulle detta hända, hör av dig till oss på shop@swerl.se så löser vi det tillsammans. Vill du ändra dina kortuppgifter kan du smidigt hantera detta genom att skapa ett konto på vår hemsida, se nästa fråga för mer info. 

Hur hanterar jag min prenumeration?

Genom att skapa ett konto på vår hemsida, med samma mailadress som du använde när du beställde prenumerationen, kan du enkelt hantera din kaffeprenumeration. Du kan därifrån pausa eller avsluta din kaffeprenumeration eller uppdatera din betalnings- och leveransinformation.

Hur lätt är det att avsluta min prenumeration?

Det är superlätt. Du kan avsluta när som helst innan den 25:e för att avbryta nästa månadens kaffeleverans.

Efter den 25:e är ditt kaffe redan beställt hos rosterierna, så att dem hinner rosta, packa och skicka kaffe i tid till oss. Så att vi sen ska kunna skicka till dig i början av första veckan varje månad.

Detta innebär att om du inte har hört av dig innan den 25:e, har vi redan beställt kaffe till dig och därför får ni njuta av vårt kaffe en månad till. 

För att avsluta prenumerationen, kan du smidigt under ditt konto här på webbshoppen göra detta. Det går även bra att skicka ett mail till shop@swerl.se med ämne “Avsluta prenumeration” och i meddelandet från när du vill att detta ska ske. 

Kan jag pausa min prenumeration?

Du kan pausa din prenumeration, till exempel om du ska resa.  Detta kan du göra lätt i ditt konto hos oss under ”Prenumerationer”.

Tänk på att detta måste göras före den 25:e innan nästa månads leverans, så att vi inte beställer kaffe från rosteriet till dig.

Om du råkar tänka på detta för sent (dvs efter den 25:e innan nästa månads leverans), maila oss på shop@swerl.se med ämne ”Pausa prenumerationen” och om vi inte än har beställt kaffe kan vi pausa din prenumeration åt dig.

Du pausar och hanterar din prenumeration smidigast under ditt konto här i webbshoppen. 

När skickar ni månandens kaffelåda och vad finns det för fraktmöjligheter?

Vi jobbar med ett förbeställningssystem till både prenumerationer och engångsköp av kaffelådor och skickar bara dessa en gång om månaden – den första veckan varje månad.

Ett exempel hur processen går till för att få kaffe för mars månad: Vi tar emot beställningar från den 26:e Januari till den 25:e Februari, kaffe beställs från rosterierna och skickas sen ut till er av oss i början av första veckan i mars.

Just nu levererar vi till Sverige, men kommer inom kort att kunna leverera till hela Europa.

Vi jobbar så effektivt som möjligt för att alla prenumerationer anländer så snabbt som möjligt efter vi mottagit kaffet från rosterierna, men tänk på att vi inte kan ta ansvar för lång leveranstid som orsakas av Postnord.

Erbjuder ni endast prenumerationer?

Nej, om du inte vill prenumerera kan du istället välja månadens kaffelåda.  På så sätt kan du köpa en kaffeleverans åt gången – detta är perfekt till att ge bort som present eller för att testa på. :)

Vad är det för typ av kaffe som ni erbjuder i prenumerationerna?

Allt kaffe är Arabica och single-origin, rostat av rosterier med utmärkt kvalitet och hållbarhet i fokus. Många av rosterierna köper råkaffe direkt från producenterna eller jobbar med duktiga importörer som gör den delen åt dem. Allt kaffe vi erbjuder är i den högre divisionen av det som på engelska kallas för "specialty coffee". 

Hur väljer ni rosterier och kaffet?

De flesta rosterier som är med i prenumerationerna har vi besökt och samarbetat med tidigare. Detta innebär att vi vet in och ut kvaliteten på deras kaffe och rostning, de bär samma standard och värderingar kring kaffe som vi.

Vi tar även in nya gäst rosterier i sökandet efter nya spännande kaffe. Dessa rosterier värderar vi omsorgsfullt innan vi tar in dem med samma standard av kvalitet och hållbarhet i fokus.

Varje månad plockar vi hem provsmaker av det bästa kaffe nästa månads rosterier har att erbjuda, och tillsammans med vårt provsmakande team testar vi och bedömer varje enskilt kaffe genom koppning och olika bryggnings tekniker för att tillslut välja ut de absolut bästa och mest spännande sorterna. 

Kan ni mala mitt kaffe?

Vi erbjuder endaste att mala kaffe till bryggkaffe (Moccamaster standard) men rekommenderar dig stark att investera i en kaffekvarn för att mala bönorna själv. Kaffet är bäst när det är färskmalt och börjar direkt tappa smak och arom efter malning. En annan bonus du får är fler parametrar till din bryggning att spela med, genom att kunna mala finare eller grövre.

För dig som ändå inte vill investera i en kvarn så kan vi glädja dig att vi använder kaffekvarnarnas Rolls Roys - en Mahlkönig EK-43 för att ändå ge dig en så god upplevelse som möjligt. 

Tänk dock på att vi måste öppna paketet för att kunna mala kaffet åt dig och därför kommer dina kaffepåsar ej längre vara plomberade om du väljer att få bönorna malda.

Vi erbjuder inte att mala till några andra bryggningsmetoder på grund av skillnader i bryggningsutrustning, teknik, etc.  

Jag har inte fått min kaffeleverans. Vad händer nu?

Kaffeleveransen borde anlända hos dig någon gång under den första veckan varje månad, om så inte är fallet kontakta gärna oss på shop@swerl.se så hjälper vi dig gärna.

Om din kaffelåda har kommit tillbaka till oss av någon anledning, som till exempel att den har inte blivit upphämtat eller att fel address har blivit angivit så kan vi skicka det igen men står inte för frakt. 

Jag har fått min kaffelåda men gillade inte kaffet. Vad händer nu?

Det gör ont i våra hjärtan att höra. Det mest av vår tid spenderar vi på att försöka hitta kaffe med extremt bra kvalitet till dig, men vi förstår såklart att smaken för kaffe är väldigt personlig och att vi alla inte har samma preferenser.

Vi rekommenderar dig ändå att testa ändra ditt bryggningsrecept, t ex att mala kaffet grövre eller finare, testa olika bryggningstekniker eller ändra temperatur på vattnet du brygger med. Allt kaffe vi erbjuder är väldigt färskt rostad för att ge dig bästa kaffeupplevelsen. Vi tycker själva att kaffet är som allra bäst runt 2 veckor efter rostning (detta gäller om man har fått sitt kaffe i bönor och inte färdigmalt). Så om du inte är helt nöjd med ditt kaffe kan du testa att vänta några dagar för att försöka igen.

För kaffe som redan är malt, brygg gärna det så snart som möjligt för bästa upplevelse.

Om det känns som att du har svårt att brygga kaffet rätt, kontakta oss gärna på shop@swerl.se för fler bryggningstips.

Vi tar dessvärre inte emot returer på kaffe och om du verkligen inte gillar ditt kaffe, kanske det finns någon annan i din närhet som kan uppskatta det. Fint kaffe går i de flesta fall aldrig fel.

 

Jag gillade verkligen det kaffe ni skickade. Vart kan jag få tag på mer?

Vad kul att höra! Ibland har vi beställt lite extra kaffe som vi säljer i vår webbshop, annars rekommenderar vi starkt att handla direkt från rosteriet och på så sätt kan du stötta dem - vilket är en stor del varför vi gör detta!